P16 Div.1 2023 - Region 6 grp 1 2023
Lag | M | P |
---|---|---|
1. Lycksele IF | 16 | 39 |
2. Storfors AIK | 16 | 35 |
3. Piteå IF FF | 16 | 27 |
4. Lira BK | 16 | 25 |
5. Gimonäs Umeå IF | 16 | 23 |
6. Bergnäsets AIK | 16 | 22 |
7. Hedens IF | 16 | 18 |
8. Morön BK | 16 | 12 |
9. Skellefteå FF | 16 | 8 |
Pojkar -07 Grupp B 2022
Lag | M | P |
---|---|---|
1. Storfors AIK /Södra United | 12 | 36 |
2. Sävast AIF/Svartbjörnsbyns IF | 12 | 25 |
3. FC Norrsken | 12 | 22 |
4. Övertorneå SK (9mot9) | 12 | 16 |
5. Munksund-Skuthamns SK (9 mot 9 ) | 12 | 12 |
6. Luleå SK | 12 | 12 |
7. Gammelstads IF GIF/SSK/RSK | 12 | 1 |
Pojkar 14år -07 Grupp svart 2021
Lag | M | P |
---|---|---|
1. Infjärdens SK IBFF/ÖIF | 15 | 35 |
2. Bergnäsets AIK 1 | 15 | 32 |
3. Lira BK Gul | 15 | 28 |
4. Storfors AIK | 15 | 22 |
5. Piteå IF FF lag 2 | 15 | 10 |
6. Luleå SK | 15 | 4 |
Nyheter från sektionen
Bollflickor/bollpojkar till pifs dammatch
8 jun
Inbjudan till alla ungdomslag i förening!
3 jun
Domare
26 maj
Matchvärdar för ett bättre matchklimat!
25 maj
Årets ledare 2023
24 apr
Nyheter från Storfors AIK
Publikmatchen 7 augusti!
23 jul
Vi är i final!
30 jun
Spelschema Sparbanken Nord Open
9 maj
5% rabatt i sommar när du byter tak!
6 maj
Fotbollsskolan (sista anmälan 14 maj)
2 maj
Referat och sammanfatting av verksamheten 2023
25 apr
I gästboken
Björn skickar ut ikväll alt imorgon.
Ulrika Johansson - 4 maj
Hej, vem gör vad på Starloppet och cupen...
Karolina Viklund - 4 maj
Gjorde torsdagspasset idag
Fred Franzén - 31 mar
VÄLKOMMEN TILL SAIK POJKAR 07
Lite om Gothia
9 jul, 10:40 0 kommentarer
Nu börjar det snart vara dags för avfärd till Göteborg och årets Gothia cup. Vi samlas på busstationen 14:45 på fredag för bussresa till Umeå och därefter nattåg till Gbg. Lördagen kommer att bestå av inkvartering på skolan samt lite vila och kanske ett besök in till centrum. Frukost, lunch och middag måste vi betala ur egen ficka (samma gäller nästa söndag innan avresan hemåt). På söndagen tränar vi lite lätt på förmiddagen och siktar sen på att fara på Liseberg efter lunchen. På måndag drar matcherna igång.
Om det är någon förälder som ska ned Gothiaveckan (med bil) så får ni gärna kontakta mig. Skulle vara uppskattat om vi kunde få skicka med en väska eller två med lite bollar och annat smått och gott då utrymmena på tåget är väldigt begränsade . Vi behöver även ha en "matchvärd" till varje match för att hålla ordning på våra galna supporters (nytt för i år och säkerligen inget jätteviktigt. Se inklippta mail 2 längst ner)
Annars är det väl inga konstigheter utan hjälp grabbarna med packningen (Stefans packlista är bra att följa). Glöm inte att skicka med medicin, resorb och värktabletter samt ett tips från fjolåret kan vara att se till att grabbarna har ordentligt på sig när de sover, då det kan vara väldigt kallt i klassrummen på nätterna. Tror det var därför många drog på sig förkylning/feber ifjol.
Klipper in två infomail från Gothia nedan.
Mail 1
Vi vill informera om att det råder totalt väskförbud vid följande evenemang under Gothia Cup:
- Invigningen på Ullevi Stadium måndag 15 juli
- Ledarfesten i Scandinavium tisdag 16 juli
- Finalerna på Gamla Ullevi lördag 20 juli
Polismyndigheten har infört ett totalförbud mot införsel av väskor vid större evenemang. Undantag kan endast beviljas av medicinska skäl mot uppvisande av läkarintyg och för personer med barn i behov av skötväska. Barnvagnar är inte tillåtna i arenan.
• Inga väskor (inklusive små handväskor, magväskor, tygväskor, necessärer och plastpåsar).
Vi ser fram emot att träffa er på turneringen och hoppas att ni får en fantastisk upplevelse!
Mail 2
Gothia Cup introducerar Team Stewards
Inför sommarens turneringen inför vi ett nytt projekt inom Celebrate the Game. Samtliga deltagande lag ombeds att utse en Team Steward inför varje match. Den utvalda personen ska bidra till en positiv atmosfär och fokuserar särskilt på att stötta sitt lags supportrar och se till att de uppträder på ett bra sätt.
För att göra det enkelt att känna igen dem kommer Team Stewards att bära en speciell väst. Syftet med Team Stewards är att förebygga våld och hot, både på och utanför planen. Det ska inte vara en aktiv tränare eller ledare som är lagets Team Steward utan vi önskar att uppdraget tilldelas en vuxen medresenär som följer laget på plats.
Inför en match är det varje lags ansvar att se till att deras Team Steward får sin väst av planvärden och denne får med sig sin publik till rätta sida och försöker hålla ihop dem så mycket som möjligt.
Lagen ska bekräfta att de har tagit del av denna information och att de kommer att fullfölja uppdraget under turneringen genom att maila competition@gothiacup.se
Tillsammans med er skapar vi ett bättre matchklimat och en turnering fylld av glädje och positivitet.
Matchvärdsvästar
5 jun, 22:08 0 kommentarer
Dessa hänger i domarrummet. Där hämtas de och lämnas tillbaka. Domarrummet är i ingången bredvid kansliet dvs samma ingång som till gästernas omklädningsrum. Tränarna har kod och släpper in er. Domarrummet är första rummet till vänster.
Bilar 2/6 Umeå
30 maj, 12:52 13 kommentarer
Då vi får reseersättning för fyra bilar så behöver vi tre till chaufförer (Jag kör en bil). Dessa fyra bilar är dedikerade endast för spelare. Vill man fara dit och kolla med "familjen" så är det självklart ok, men man kan då inte räkna med någon reseersättning.
Vi avreser från Heden 09:30 och stannar på en rastplats utanför Lövånger och äter medhavd lunch.
Om ni har möjlighet att köra. Anmäl er asap i kommentarerna.
// Tränarna
Mera info matchvärd
28 maj, 15:45 0 kommentarer
Nyligen publicerade vi en nyhet på hemsidan angående införande av matchvärdar på samtliga barn- och ungdomsmatcher! Vi vill att detta ska bli en rutin, att det är något alla lag kommer införa och att man ser det som en positiv sak för samtliga! Detta ska gälla from 1/6- 2024 och framöver.
På kansliet kommer det finnas matchvärd-västar att hämta ut och bära under match. Finns även utskrivna "att vara matchvärd" info. Utse gärna 1-2 personer/match och försök engagera föräldrarna till detta, ni ledare bär redan ett stort ansvar!
TIPS för genomförande:
- Engagera lagets föräldrar i rollen som matchvärd.
- Ca 1-2 personer/tillfälle
- Använd varselvästen ”matchvärd” för att visa vem som är ansvarig.
- Se till att matchvärden samlas till lagets samling så att hen har tid att visa bortalag och domare var ev omklädningsrum mm finns.
- Matchvärd blir bjuden på kaffe och fika under match som tack!
- Lägg gärna ut en nyhet på er lagsida och använd gärna texten nedan!
"Tänk på arbetet som matchvärd som en värdefull uppgift! Du har blivit utsedd att representera din förening vid hemmamatcher för att stötta domare/spelare/ledare/publik och se till att det är en positiv stämning på och kring era fotbollsplaner. I Storfors AIK ska fotboll spelas enligt fotbollens grundläggande värderingar som är glädje, gemenskap och Fair Play!"
Vi hoppas detta kommer bli ett fint inslag på vår fina anläggning! Återkoppla gärna med ev funderingar eller annat!
Se nedan kring matchvärdar
28 maj, 14:10 0 kommentarer
Matchvärdar för ett bättre matchklimat!
I Storfors AIK har vi en vision om att vara Sveriges bästa barn- och ungdomsförening! Ett steg i rätt riktning är att aktivt verka för ett bättre matchklimat på våra barn och ungdomsmatcher! Vi vill på våra barn-och ungdomsmatcher skapa en miljö där spelare kan ha roligt i sin fotbollsutveckling och där våra ungdomsdomare trivs och ges möjlighet att utvecklas i sin domarroll.
I Storfors AIK har vi nolltolerans mot hat och våld. Vi vill bidra till att utveckla ansvarskännande människor som visar respekt för regler och normer både inom fotbollen och i samhället i övrigt, samt respekt för andra människor - såväl vuxna som barn.
Genom att införa matchvärdar på samtliga barn- och ungdomsmatcher verkar vi för en trygg och positiv matchmiljö- något som rimmar väldigt bra med våra värderingar där glädje och trygghet står i fokus! Matchvärdens roll är att vara en vuxen förebild och ett vuxenstöd. En viktig del i uppgiften är att se till att domaren, framförallt yngre föreningsdomare som oftast dömer ensamma, känner sig trygga före, under och efter match.
Matchvärdens uppgifter innan matchen:
- Hälsa domare och bortalag välkomna. Se till att alla hittar till sina omklädningsrum.
- Prata med ledare innan match om det gemensamma ansvar man har under match gällande beteende så att samtliga får en positiv upplevelse av matchen. Att det handlar om barn- och ungdomsidrott där lärandet står i fokus.
- Presentera dig för domaren. Informera om att du finns på plats före, under och efter matchen. Eftersom det ofta är unga domare på barn– och ungdomsmatcher bör matchvärden finnas där som stöd.
- Presentera domaren för båda lagens ledare. Poängtera att domaren är, precis som spelarna, under utbildning.
- Hänvisa publik till motsatt sida än där avbytarbänken finns om behov finns. Ingen publik bakom målet om det inte finns en läktare där.
Matchvärdens uppgifter under matchen:
- Stötta domaren under matchens gång och vara tillgänglig för domaren i paus.
- Hjälp till att skapa en positiv känsla av matchen för alla inblandade.
Matchvärdens uppgifter efter matchen:
- Se till att alla spelare, ledare och domare tackar varandra.
- Stäm av läget med domaren och ledarna.
- Se till att omklädningsrum och idrottsplats lämnas i gott skick.
- Återkoppla till ungdomsansvarig i din förening om något har inträffat runt matchen eller arrangemanget som vi bör ha reda på.
I Storfors AIK anser vi att följande uppträdande är olämpligt;
- Att försöka påverka eller ge negativa kommentarer om domsluten.
- Att använda svordomar mot ledare, spelare eller domare.
- Att använda obscena gester, könsord eller rasistiska uttryck.
Kom ihåg! Ansvaret att reglerna efterlevs ligger hos domaren men att rekommendationerna efterföljs ansvarar ledarna för. Tillsammans är man stark.
TIPS för genomförande:
- Engagera lagets föräldrar i rollen som matchvärd.
- Ca 1-2 personer/tillfälle
- Använd varselvästen ”matchvärd” för att visa vem som är ansvarig.
Tänk på arbetet som matchvärd som en värdefull uppgift! Du har blivit utsedd att representera din förening vid hemmamatcher för att stötta domare/spelare/ledare/publik och se till att det är en positiv stämning på och kring era fotbollsplaner. I Storfors AIK ska fotboll spelas enligt fotbollens grundläggande värderingar som är glädje, gemenskap och Fair Play!
Storfors AIK Ungdomskommitté 240521
Annika Hunstad Eliasson
Elisabeth Marklund
Fredrik Wallström
Linda Granström
Fler nyheter
Kommande aktiviteter
Ons 31/7
19:30-21:00 |
Träning
Heden |
Fre 2/8
16:30-18:00 |
Träning
Heden |
Mån 5/8
19:30-21:30 |
Träningsmatch Skellefteå
Electrolux Home Arena |
Tis 6/8
19:30-21:00 |
Träning
Heden |
Ons 7/8
19:30-21:00 |
Träning
Heden |
Fre 9/8
16:30-18:00 |
Träning
Heden |
Lör 10/8
09:00-18:00 |
SAIK-dagen
Heden |
Lör 10/8
13:00-15:00 |
Match mot Bodens BK FF
Hedens IP Storfors |
Tis 13/8
19:30-21:00 |
Träning
Heden |
Ons 14/8
19:30-21:00 |
Träning
Heden |